oudste kleuters
Differentiëren
Level1, 2 of 3
Vooraf
Download hier een voorbeeld van een rooster. Stempel in de linkerkolom de illustraties van de kinderen. Schrijf onder elk spelletje het cijfer van het niveau waarop het kind straks in het spelletje moet klikken.
Stel in je hoek het spelletje van de dag voor en laat zien hoe ze te werk moeten gaan.
Sommenplaneet
Aanvankelijk rekenen
Sinds kort breidde Sommenplaneet haar programma uit met 'Aanvankelijk rekenen'.
Hoe ga je te werk?
Kies in het beginscherm jouw groep. Klik daarna op de naam van het kind. Zijn er geen namenlijsten gemaakt, kies dan voor 'Naam typen'. Typ in het vak bovenaan rechts de naam van het kind en kies bij 'Leerjaar' voor 1 (jongste kleuters) of 2 (oudste kleuters).
Klik op 'Start'.
Kies een oefening:
- Cijferhuisjes (aantal - cijfer)
- Alles op een rij (licht naar donker)
- Splitsen (Zet de toverstok achter... Hoeveel heb je over?)
- Kuku gaat naar school (Zet de klok op - hele uren - De wijzers zitten aan elkaar vast. Ze maken cirkelbewegingen met de muis om de wijzers te doen draaien. Wanneer de klik juist staat, klikken ze de wijzers vast. - Wel een moeilijke oefening!)
- Bouwplaats (Leg het juiste aantal blokken neer op de bouwplaats.)
- Cijfer bij aantal (aantal - cijfer)
- Puzzelen
- Getallenrij (Sleep de getallen naar de juiste plaats.)
- Vallende cijfers (Snel herkennen van het aantal en het cijfer.)
- Kleuren herkennen
Pasen: interactieve powerpoints
3 interactieve powerpoints met telkens 3 reeksen
Je kan deze oefeningen spelen op het digitale bord, op de computer of op de tablet (je hebt dan wel een ‘powerpoint viewer app’ nodig).
Vooraf
Download hieronder de powerpoints.
- ppt 1: schaduw - logische reeks - rij tot 10
- ppt 2: tellen - zoek het grootste getal (max.20) - hoeveel lettergrepen
- ppt 3: rijmen - andere helft - tellen van 11 tot 20
Halloween: app voor androïd en ipad
Werken rond enge kleuren
Download 'Kidoko Halloween paint free' op je ipad of androïdtoestel.
Hoe kan je werken?
- Je kan de kinderen vrij een tekening laten inkleuren.
- Heb je meerdere toestellen ter beschikking, dan kan je er een geleide opdracht van maken. Neem dezelfde kleurplaat en geef opdrachten:
- 'Kleur de jas van de heks in met een enge kleur.'
- 'Geef de ketel links van de heks een lichtgroene kleur.'
- 'Geef de kast een vrolijke kleur.'
- Of al een dubbele opdracht 'De hoed van de tovenaar is rood met gele sterren.'