Programmeren

- kleuterschool: Turtle logic: App voor ipad (€1,99). De 'easy' mode is inzetbaar in de kleuterschool. Door de juiste pijltjes in het pad te slepen zorg je ervoor dat de schildpad haar huisje bereikt. Er bestaat ook een opvolger Turtle Logic 2.
 
 
 
 
 
- kleuterschool: Minitrein: App voor ipad (€1,99). Er zijn 2 modi beschikbaar: In de wisselmodus draai je de wissels zodat de trein naar zijn eindbestemming kan rijden. In de bouwmodus leg je zelf een spoor aan met de verschillende rails tussen het treintje en het eindpunt. Ondertussen probeer je op het traject zoveel mogelijk sterren te vangen en de bommen te vermijden.
 
 
 

- kleuterschool: Path Puzzler: App voor ipad (€0,99) en voor androïd (€ 0,81). Help de dieren naar hun eten door een pad te leggen. Opgelet de paden mogen niet kruisen! In dit spel zijn 4 niveau's. De 2 eerste niveau's lukken al met de jongste kleuters!

 

  

- 3ks - begin 1ste lj.: Bee bot: Met deze gratis app voor ipad (geen androïdversie) leren de kinderen eenvoudige instructies te geven aan het bijtje om bij het bloemetje te geraken. Er zijn 12 oefeningen in stijgende moeilijkheidsgraad. Daarna kan je naar de boerderij waar je de schaapjes in het hok moet drijven, of ga je achter de kip aan om haar eitjes te verzamelen. De Bee bot is ook een echt live robotje dat je bij Edubit kan huren voor een week (40 euro), om samen te oefenen op richting bepalen, tellen,... Bekijk hier een filmpje om een idee te krijgen van de de mogelijkheden.

  

  - 1ste - 6de lj.: Learn code: Op de website van Learn code worden 3 uitgebreide cursussen aangeboden om het logisch denken en de basis van programmeren aan te leren. Bijna alles is vertaald en anders is meestal de bedoeling wel duidelijk. Je kan deze activiteit best plannen in de computerklas, waar je de leerlingen makkelijk kan verder helpen. Download hier de handleiding om een klas op te zetten zodat je de vorderingen kan volgen!

 

   

 - 1ste lj.: The Foos: Gratis app voor ipad, androïd, maar kan ook via een browser op de computer gespeeld worden. Elk nieuw stapje wordt steeds voorgedaan! Het spelletje werkt intuïtief: de knopjes die de lln. moeten gebruiken lichten op. Even geduld vooraleer het spel geladen is!

 

 

  

- 2de lj.: Lightbot Code Hour: Dit is de gratis versie van de app voor ipad en androïd, maar dit spel kan ook via je browser op de computer gespeeld worden. Geef de juiste commando's en verplaats het robotje naar de blauwe tegeltjes zodat deze oplichten. Oefening op oriënteren in de ruimte!
 
 
 

- 2de lj.: Kodable: Kodable bestaat als app voor androïd, maar kan ook via een webbrowser gespeeld worden. Nieuwe stappen worden telkens voorgedaan, zodat de Engelstalige interface geen probleem vormt. In Kodable moet je een klein pluizig balletje instructies geven om te rollen in de juiste richting. Spelenderwijs leren de kinderen commando's in te voegen. bv.: Als je een paars blokje tegenkomt, rol je naar beneden. De vakjes waarin ze instructies kunnen plaatsen zijn beperkt, waardoor ze moeten zoeken naar de kortste weg. Het doel is om over de muntjes te rollen en zo punten te verzamelen. Via de link op Ankerkids kunnen ze vrij spelen, maar wil je de vorderingen van je lln. bijhouden, dan kan je hier ook een klas aanmaken en kunnen ze via de code steeds verder spelen. Het programma houdt dan je behaalde level bij!

 

- 3de lj.: Play Lab: Play Lab is een leuke oefening om het logisch denken als programmeur te stimuleren. Er zijn slechts 10 levels, waardoor kinderen op een half uurtje de puzzels kunnen afwerken. Scroll eerst op de pagina naar onder. In het paarse vak kan je de taal wijzigen naar Nederlands. Scroll terug naar boven en klik op de knop 'Probeer nu'. Alles werkt nu vanaf het begin in het Nederlands!

  

 

- 3de lj.: Blockly: Met Blockly leer je op een snelle manier (slechts tien niveaus) de basis van programmeren. Het doel van elk niveau is om het mannetje naar zijn bestemming te brengen. Elk niveau leert een eenvoudig begrip i.v.m. programmeren: commando, loop, voorwaarde,...

Download hier een korte handleiding.

 

- 3de lj.: Music Droid: Een gratis app voor Android! Breng het bolletje naar de muzieknoot door de juiste commando's na elkaar te plaatsen. Wanneer je een reeks commando's een aantal keer moet herhalen, kan je ze in 'Memory' plaatsen.

Download hier een korte handleiding.

 

- 3de lj.: Hour of code: Star wars: In dit spel leer je stapsgewijs eenvoudige bouwstenen (bewegen, geluiden, punten toekennen,...) kennen om een spel te maken.

 

 

 

- 3de lj.: Hour of code: Minecraft: In dit spel leer je stapsgewijs de verschillende bouwstenen kennen van het spel 'Minecraft'. In het laatste level, kan je door commando's te plaatsen zelf een Minecraftwereld maken.

 

  

 

- 4de lj.: Ko de Kraker: Met Ko de Kraker leren kinderen de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Ko, de vogel moet commando’s krijgen om hem telkens bij zijn noot te brengen. Breng de commando's in je programma door ze simpelweg aan te klikken. Moet Ko 2x vooruit, klik dan 2x op 'rechtdoor'. Wil je iets uit je programma verwijderen, klik het dan even goed gewoon aan.

 
 
 
- 4de lj.: Run Marco: Dit programma kan je online spelen, maar er bestaat ook een app-variant voor android en ipad. Je doorloopt 3 hoofdstukken. Elk hoofdstuk bestaat uit een aantal levels, waarin je stapsgewijs de basis van programmeren leert. Voorlopig zijn enkel de eerste 10 levels van hoofdstuk 1 uitgewerkt. Dat is voldoende om leerlingen een aanzet te geven tot programmeren in de klas.

 

 

  - 4de lj.: Hour of code: Frozen: Geef de juiste commando's in om Elsa de gevraagde tekening te laten schaatsen.

 

 

 

- 5de lj.: Hour of code: In dit online programma moet je de Angry Bird naar het groene varkentje brengen. Loops (= herhalingen) en voorwaarden komen aan bod. Scroll eerst op de pagina helemaal naar onder. In het paarse vak kan je de taal wijzigen naar Nederlands. Scroll terug naar boven en klik op de knop 'Probeer nu'. Alles werkt nu vanaf het begin in het Nederlands!

 

 

- 5de lj.: CodeMonkey: Het programma is Engelstalig, maar laat dit je niet tegenhouden. Elke stap wordt voorgedaan, zodat het duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Enkel de eerste 30 levels zijn gratis, maar dit is voldoende om als proevertje te dienen. Je hoeft niet in te loggen om te starten met spelen, maar wil je je vorderingen bijhouden moet je een account aanmaken. Dit kan op een simpele manier via een google+ account.

 

 

- 5de lj.: Hour of code: de functie: In dit spel leer je wat een functie is. Hiervoor heb je al wat basiskennis 'programmeren' nodig. 

 

 

 

- 6de lj.: Robomind: Deze klassieker onder de programmeerspelen werd ondertussen 'online' uitgewerkt. Klik op de homepage op 'Probeer het eens uit' om het onlineprogramma te bekijken. Om met de online cursussen aan de slag te gaan moet je een login aanmaken, die je via mail moet bevestigen. De cursussen beginnen onmiddellijk op een stevig niveau. Het is dus aan te raden om met de oude offline versie van Robomind te starten en hier eerst enkele opdrachten in te laten maken. Download hier het werkblaadje bij de offline versie. Op de website van Robomind kan je het programma downloaden om thuis 30 dagen uit te proberen.

 

 

- 6de lj.: Scratch: Scratch is een 2de klassieker in de programmeerspelen. De programmeeromgeving van Scratch is veel uitgebreider, waardoor je hierin een verhaal, een animatie, een spel,... kan uitwerken. Je kan het programma downloaden en installeren op je pc, maar je kan evengoed aan de slag in de online versie, waarvoor geen login vereist is. Je werk kan je opslaan op je pc om er later aan verder te werken. Download hier een opdrachtenboekje om te leren werken met Scratch. 

 

 

- 6de lj.: Hour of code: Play Lab: In deze les leer je stapsgewijs een spel te maken waarbij je met 2 spelers moet rekening houden. Je leert werken met de functies 'als', 'herhaal' en 'wanneer'. In het laatste level ontwerp je zelf een spel. Wanneer je klaar bent, krijg je een url die je kan delen met je medestudenten. Zo kunnen zij jouw spel spelen.
 
 
 

- 6de lj.: The avengers: In dit online programma leren de kinderen een spel te ontwikkelen, zoals 'echte programmeurs' dit doen, nl. door commando's te typen! Kies je voor een hint of om de oplossing te zien, dan kost dit je punten. Super voor een les begrijpend lezen! Wie behaalde de meeste punten?