Kinderen van de basisschool kennen vaak de fijne grens tussen plagen en pesten nog niet. Wat is sociaal aanvaardbaar en wat niet? Bovendien vatten ze nog moeilijk de reikwijdte van 'het internet'. Deze les kan je geven wanneer je in je klas geconfronteerd wordt met cyberpesten.
Gebruik deze powerpoint als leidraad voor je klasgesprek. (Bij het openen zie je bovenaan een gele balk met een beveiligingswaarschuwing. Klik op 'opties' en vervolgens op 'inhoud toestaan'.)

Inhoud

Stellingenspel

Lln. komen tot het besef dat:

  • iedereen iets als ‘leuk of niet leuk’ anders ervaart.
  • dat ze best eerst nadenken vooraleer ze iets via gsm of internet versturen.
  • paswoorden een belangrijk nut hebben op internet.
  • dat je voordoen als iemand anders, iemand bedreigen, een foto plaatsen van iemand zonder diens toestemming,… wettelijk strafbaar is.
 
Plagen of pesten?

Lln. beseffen dat:

  • er een fijne lijn bestaat tussen plagen en pesten.
  • pesten vaak begint met een grapje.
  • pesten mensen kwetst, mentaal of fysiek.
 
Conclusie

Samen antwoord vinden op:

  • Wat is pesten?
  • Wat maakt cyberpesten erger dan pesten?

     

Overzicht vormen van pesten:

Lln. herkennen de verschillende vormen van pesten en kunnen het verschil met cyberpesten duiden.

 

Stop cyberpesten:
  • Wat te doen als je te maken krijgt met cyberpesten? Hoe berichten bijhouden, melden, 102,…
  • Cyberpesten is een pest voor de hele groep! Iedereen is verantwoordelijk om het te doen stoppen.
Verloop Stellingenspel en Plagen of pesten?:
  • Lln. nemen een rood, groen en geel potlood of kaartje. Laat de stelling zien. Geef even bedenktijd.
       groen = akkoord
       rood = niet akkoord
       geel = Ik weet het niet. (Als je het zo bekijkt, akkoord, maar in een ander geval, niet akkoord.)
  • Laat de lln. hun potlood of kaartje even omhoog steken.
  • Laat 3 lln. met een verschillend kaartje hun redenering verwoorden.
  • Bespreek telkens even in groep. Laat daarna het goede antwoord lezen. 

 Tip! Laat je zorgcoördinator het klasgesprek observeren en bespreek nadien.

  • Als het klasgesprek reeds in een lagere klas werd gedaan, kan je dit leerpakketje zelfstandig laten doornemen. (Ankerkids - 6de leerjaar - Mediawijsheid - Veilig internet 2)
  • Ketnet maakte enkele leuke filmpjes die je kan laten bekijken en bespreken. (zie Ankerkids - 6de leerjaar - Mediawijsheid - Vet op het net)
  • Op de websites van Child Focus en Insafe vind je goede tips terug die je leerlingen kunnen doornemen.